-
Biografie
-
Mariana Irimia este o prozatoare din România.
S-a născut pe 30 aprilie 1984 în oraşul Bistriţa, judeţul
Bistriţa-Năsăud. Este membră a Uniunii Ziariştilor profesionişti din
România şi membră a Societăţii Scriitorilor din Bistriţa.
-
-
Educaţie şi formare
-
- Colegiul Naţional
”Andrei Mureşanu” Bistriţa, 2003
Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, Facultatea de Jurnalism şi
Ştiinţele Comunicării, secţia Jurnalism, 2008
Master Administraţie publică, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele
comunicării , 2009
- din 2014, doctor în sociologie, Facultatea de Sociologie şi
Asistenţă socială, UBB,
Cluj-Napoca
-
- Titluri publicate
-
-
Copilărie în castele de nisip -
Karuna Bistriţa, 2006 (studiu asupra cazurilor de copii rămaşi în
grija rudelor după plecarea părinţilor la muncă în străinătate)
-
-
Copii pentru egalitate de şanse - Karuna Bistriţa, 2008
(referat despre priorităţile educative ale activităţilor de grup
pentru copiii cu dizabilităţi)
-
-
Jocul cu copiii între 3 şi 7 ani - Karuna Bistriţa, 2008
(caiet de exerciţii cognitive pentru copiii între 3-7 ani”
-
-
Păpuşa cheală -
Karuna Bistriţa, 2008 (roman)
-
-
Creativitate şi joc în educaţia
copilului -
Karuna Bistriţa 2008 (culegere de jocuri şi activităţi în aer liber şi
interior)
-
-
Trecerea de pietoni
- Karuna Bistriţa (roman), 2009
-
- Dincolo
şi dincoace de râu
- Karuna Bistriţa (roman), 2014
-
- Volume în colaborare
-
- Maria
Cioncan-start spre infinit
- Karuna Bistriţa, 2007, autori Mariana Pop, Tiberiu
Irimia
- Alexandru
Pugna
- pe cărări de cânt şi dor -
Karuna Bistriţa, 2008, autori Mariana Pop, Tiberiu Irimia
-
- Premii literare
-
- Premiul I concurs proză ”Mihail Sadoveanu”, Muzeul
Literaturii, Iaşi 2013
Premiul III - Societatea Culturală Apollon-decembrie 2013
Menţiune I – Concurs literar ”Ioan Slavici”, Revista Tribuna,
decembrie 2013.
- Fotografii reprezentative
-
-
-
-
-
-
-
-
- Linkuri către autor
-
-
Karuna Cultural
-
Blog personal
-
Editura Karuna
-
Mesagerul de Bistriţa
-
Răsunetul
de Bistriţa
|
Mariana Irimia - proză
Trecerea de pietoni - fragment
-
Pe rafturile grele şi roase de
timp, aşezate dezordonat unul lângă altul, dosarele erau
clasificate în ordine cronologică.
Mirosul de praf şi hârtie aproape mucegaită era
înţepător şi greu de respirat. Mii de nume trecute cu cerneală de
scrisuri strâmbe sau caligrafice, şterse pe alocuri şi rescrise de
aceleaşi mâini, şi-au găsit un locuşor pe veci şi spre veşnica
uitare, de-a dreptul sugrumate de multitudinea sufletelor care
gemeau de singurătate în sânul acestor dulapuri.
Bruno Ursan mai aduse de dimineaţa alte câteva.
Le lăsase pe biroul de metal, unul peste altul. Era amiaza şi ora
mesei pentru Bruno. De când făcuse diabet
se obişnuise să mănânce doar la ore exacte. Două felii de pâine
uscată, legume fierte într-un borcănaş şi o sticlă romboidală cu
ţuică de prune făcută în casă. Rupsese cu degetele osoase din
pâine, apoi o strânse bine în pumn şi începu să scoată legumele
din borcan cu bucata de pâine. Uneori aceasta se rupea şi rămânea
rătăcită printre bucaţile de morcov, conopidă şi verdeţuri. Atunci
Bruno scobea borcanul cu degetele, punând ceva trudă în asta încât
broboanele albe de sudoare se adunau imediat pe tâmplele încreţite
de cei 60 de ani pe care îi avea. În surdină vocea sacadată şi
timbrată puternic a crainicului spunea ştirile amiezei: „Aici
Radio Europa Liberă”. Chipul lui Bruno, slab, cu trăsături adânci
tăiate în piele, sub ochelarii mari ce-i acopereau o parte a
obrazului şi groşi ca borcanul de legume ce-l avea în faţă, părea
liniştit, oarecum împăcat în adâncul sinelui.
De mai bine de douăzeci de ani, cu noaptea în
cap, Bruno pleca la serviciu. Parca bicicleta veche, cumpărată
chilipir dintr-un obor „de la un băiat cumsecade, dom`le”, îşi lua
servieta ponosită din piele cu catarame aproape ruginite sub braţ
şi intra în oficiul de primire a dosarelor persoanelor decedate
din oraşul Bisnard. Încet, încet, morţii au devenit prietenii lui
pe care avea grijă să îi cureţe de praf când trecea tacticos, cu
mâinile la spate, printre rafturi luând la întâmplare un domn:
Marinescu, Iliescu, Andreescu, Ionescu, Titulescu, Iacobescu,
Dragomir, Iordache, Stănculescu, Ardelean, Moldovan, Turcescu,
Săndulescu sau Sănduţa sau Sandoan, Iosif sau Iosiv, Sinulescu,
Bănulescu, Nicolaescu sau Nicolae, Traianescu, Săsărman,
Pânculescu, Galeriu, Socaciu, Târnăvan, Ambrozie, Câmpian, Iudean...
şi multe alte dosare pe care Bruno le deschidea, scotea dinlăuntrul
lor câte o foaie galbenă, bătută la maşină abia vizibil, o
întorcea pe toate feţele, apoi o aşeza misterios înapoi în dosar.
Puţini ştiau că printre numele morţilor erau şi destui vii, a
căror viaţă a fost legată ireparabil de ofiţerii de securitate ce
treceau odată pe lună pentru a mai aduce dosare. Bruno trebuia
bineînţeles să închidă ochii şi să se prefacă în orice moment că
nu a auzit vreodată că vreun mort de-al lui să se fi trezit viu.
Le găsise locuri speciale pentru ca, dacă i-ar fi cerut cineva, să
îi poată găsi imediat. Sufla de două-trei ori răsucind dosarul în
palma groasă şi uscată,
tuşea flegmatic până nu mai avea aer apoi, după ce îşi revenea,
aşeza frumos numele-mortul-viul-dosarul înapoi pe raft, acolo unde
era locul morţilor şi al viilor urmăriţi de securitatea din oraşul
Bisnard.
- Un strop de
conopidă rece şi unsuroasă, cu pete galbene de gogoşar, sări iute
de pe bucata de pâine, printre degetele lui lungi şi ajunse în bună
regulă, fără să se destrame prea tare, pe primul dosar, ieşit puţin
în afară din rândul celorlalte lăsate pe masă de Bruno. De îndată
conopida se bucură de cunoştinţa creionului chimic de nuanţă
albastră ce prinsese ceva mai demult forma unui urme.
Cartonul primitor îşi deschise porii într-o
îmbrăţişare caldă, cu arome apetisante. Bruno îşi linse degetele
de ulei, apoi cu mâneca bluzei tricotate şterse dosarul cu mişcări
lente, aşa cum era întreaga viaţă a lui la oficiul de primire a
dosarelor persoanelor decedate din oraşul Bisnard. Trăgându-şi
resturile de mâncare dintre dinţi cu sfişcăituri puternice, luă
dosarele de pe masă şi începu să le aşeze acolo unde ştia că era
locul fiecăruia. Primul îl duse în încăperea din fund dinspre grădina
cu castani comestibili, de la fereastra căreia se mai vedeau încă
ruinele unei filigorii de vară a vechiului castel, ce s-a prăbuşit
pe jumătate, iar restul, acolo unde se aflau şi încaperile cu
dosarele lui Bruno, este acum spital pentru persoane neliniştite
şi fără discernământ. Urcându-se pe o scară metalică, ce se clătina
ameninţător la fiecare pas batrânesc al lui Bruno, căuta un loc
bun, pentru un nume ce murise de doar câteva zile: Mistral Zamfir.
-
-
Ploua încet, cumva stingher, ca un gând burlac ce
se zbate îngust în memoria zbârcitã de vremuri multe care au
petrecut-o. Licărul dimineţii de toamnă şubredă şi imperfectă mă
duce cu gândul la toţi şi la toate, multe câte am văzut. Glasul
preotului se întretaie uneori obraznic cu gândul meu şi din
încrucişarea lor zgomotoasă tresar alte şi alte gânduri
bolovănoase în firea lor. Lângă mine o femeie vârstnică îşi şterge
lacrimile uscate apărute brusc în ochii îngustaţi şi rătăciţi prin
mormanul de straturi umflate şi veştede ce formează ploapele ei.
De ce-l mai plânge? Ce rost mai au lacrimile ei, tristeţea ei,
pudoarea cu care îşi sterge colţul ochilor? Pentru ce mai există
lacrimi în ochii ei, pentru viaţă, pentru coşciugul din apropiere
probabil, pentru amintire, pentru omul din coşciug, din ea din noi
toţi - omul acela care mereu se va naşte şi va muri, omul care nu
poate exista fără a fi pe deplin şi a se inventa la fiecare nouă
existenţă? Începe să plouă mărunt şi ar trebui să-mi placă.
E însă frig. Noiembrie. Brumac. Bătrânul este
îngropat repede, grăbit şi fără nicio evlavie, ca un clipit brusc,
panicat, spasmodic, neprietenos, cel dinainte de dincolo.
Se spune că la ţară oamenii sunt mai cucernici şi
ţin la religiozitatea lor. La ultimul bruj de pământ, diacul încă
lălăie ceva neînţeles.
E gata. O plecat şi ăsta.
Altul la rând! Cine, eu? Profesorul se ridică
greoi, cu gândul încă rătăcind în îndepărtata Spanie, la „biserca”
de pe Mirafloresi, iar când banca mică, cu lemne lipsă pe alocuri,
pe care se lăsase încet pentru a-şi mai potoli astmul de care
suferea, rămase în urma, îşi scoase carneţelul de notiţe din
buzunarul de la piept şi notă în grabă câteva cuvinte aproape
neinteligibile: Zarathustra a murit. Graiul lui va rămâne
pretutindeni fără ca cineva să-l poată cunoaşte. Aici totul se
sfârşeşte şi se naşte din nou!
|
-
- Păpuşa
cheală – fragment
- Încã din
primii ani dupã ce m-am mutat în orãşelul acesta de provincie mi-am
construit o serie de detalii care în final au pus umãrul la armonia
totalã a vieţii mele. Mersul sãptãmânal la aerobic. Locul unde cucoanele
oraşului au creat o adevãratã plasã de ţânţari- toatã lumea nou venitã
trecea la puricat pin plasa lor.
Ce faci, cu ce te ocupi şi cu
cine ieşi în oraş. Acolo am cunoscut-o pe Geta, o fatã finuţã,
profesoarã de românã la un liceu din oraş, ulterior bunã prietenã, şi pe
Gãbiţa, ziaristã la un cotidian local. La terminarea programului de
sport ne opream la bar şi beam, eu ceaiul verde, ele cafeaua, sporovãind
de una-alta. De cele mai multe ori fetele îmi spuneau ce se mai vorbeşte
în târg, ce probleme au pe acasã, poveşti care în alt context m-ar fi
plictisit de moarte. Şedinţele de ayurveda, un loc intim la nivel psihic
unde am evitat sã-mi fac prieteni pentru a mã putea concentra asupra
templului meu interior pe care îl sacralizam în permanenţã cu fiecare
înghiţiturã de mâncare şi fiecare gând-forţã emis. EU. Lunar mergeam la
masaj, aveam un prieten gay care fãcea nişte masaje foarte relaxante,
uneori la cosmeticã şi la toate evenimentele culturale din oraş.
Mediocre, ce-i drept în esenţã, dar multe, şi cu pretenţii. Cochetam cu
literatura, dar încã nu scrisesem nimic relevant. La sfârşit de
sãptãmânã, uneori, rezervam o cabanã undeva în munţi, unde îmi plãcea sã
fotografiez. Şi sã meditez. Şi sã citesc. Şi sã culeg plante medicinale.
Şi sã ascult
Beethoven. Am remarcat-o într-o zi la o conferinţã Reiki. Venise un
maestru din Zürich, iar îmbulzeala era pe mãsurã. Înainte de a pãrãsi
sala am aruncat o privire spre mulţimea ce se înghesuia sã primeascã un
DVD gratuit din mâinile vindecãtoare ale maestrului. Plângea tãcut
aşezatã pe un scaun din fundul sãlii. I-am vãzut ochii mari, privind
înainte, capul lãsat într-o parte şi lacrimile ce-i curgeau necontenit
pe faţã. M-a tulburat şi toatã seara m-am gândit ce-o fi avut acea
femeie de plângea. Toatã lumea pãrea foarte încântatã de prezenţa
somitãţii în materie, se schimbau telefoane şi adrese de e-mail, se
discuta agitat cu gesturi mari. Oare o fi rãmas pânã la sfârşit? Plângea
de emoţia întâlnirii cu maestrul? O fi întrebat-o cineva de ce plânge,
poate chiar maestrul? Mã gândeam chiar la o posibilã depresie... sau
...cine ştie. Când mi-a deschis uşa am împietrit. Stãtea aceeaşi, cu
capul lãsat pe umãrul drept, cu ochii mari albaştri duşi în fundul
orbitelor, trişti şi cercetãtori. Zâmbea, dar zâmbetul ei pãrea cusut în
carne vie. Simţeam un amestec de milã si dispreţ, aşa cum mi se întâmpla
faţã de beţivi. Îmi venea sã plec şi sã rãmân în acelaşi timp. Nu aveam
putere sã mã mişc din loc. Când m-am vãzut în stradã m-am urât. Îmi era
ciudã pe mine pentru cã nu am avut tãrie. Dar era femeie ca şi mine şi
îi înţelegeam fiecare puls şi fiecare respiraţie a porilor. Ca o carte
deschisã.
***
Am sunat la interfon cu mintea golitã de gânduri. Îmi cumpãrasem o geacã
din piele foarte şic, ce însã nu fãcea parte din stilul meu vestimentar.
Era croitã dupã modelul bãrbãtesc, cu guler pãtrat şi cu fermoar. De cum
am îmbrãcat-o am simţit cã e a mea. Vânzãtoarea, o femeie plinuţã şi
frumoasã, îmi spunea, aproape fãrã sã o aud, cã e importatã din Pakistan
de soţul ei, care pleacã periodic acolo sã aducã marfã. Oare cum s-o
înţelege ea cu pakistanezul? Ţin minte cã discutam cândva cu un britanic
despre aceasta şi-mi spunea cã e greu sã pui la mijloc douã culturi ca
sã trãieşti în niciuna şi sã mai fii şi fericit. Am gãsit uşa deschisã.
Nu mã mai întâmpina în prag.
Stãtea pe un fotoliu cu
braţele încrucişate, ca un copil rãzgâiat.
- Bunã ziua...
- -
Sã-mi zici Corina. Sau
Cori, dacã vrei. Nu e cazul sã ne eschivãm.
- -
Eu sunt Marieta, de
fapt cred cã ştii... am primit e-mailul tãu.
- - Sã ştii cã nu am nevoie de
milã. Dacã asta crezi, poţi pleca...
- Ştiam cât
de dureroasã poate fi mila şi de aceea am preferat sã o las sã vorbeascã.
De obicei oamenii cred cã dacã afişeazã pe chip
o strâmbãturã de milã pentru semeni sunt împãcaţi cu Cel de Sus. Mila e
cel mai dur venin pentru suflet, înãbuşã şi ultima fãrâmã de dragoste pe
care o poţi arãta pentru un strãin.
- Nu ai stil, cred cã ai ceva... aşa... rudimentar.
-
Îmi privea geaca mea cea nouã.
Probabil încerca sã deschidã o discuţie. Ştiam cã nu mã îmbrac dupã
ultima modã, dar mã simţeam foarte bine în hainele mele simple, moi,
confortabile. De fapt, cãutam
haine practice pe care sã mã pot baza.
- - Nu
înţeleg... ce legãturã are stilul meu cu...
-
- Nu o sã înţelegi
niciodatã. Am crezut cã eşti
altfel, dar vãd cã eşti la fel ca şi ceilalţi. Superficialã.
Asta era prea de tot. Simţeam cã mi se ridicã sângele în creştet, dar
îmi propusesem sã mã stãpânesc, orice ar fi. În astfel de cazuri nu
obişnuiam sã iau în mod personal ceea ce mi se spunea. Eram o fire calmã
şi rareori reuşea cineva sã mã scoatã din sãrite. Cu timpul am început
sã înţeleg foarte bine oamenii şi preîntâmpinam reacţiile lor cu linişte.
- - Corina,
am vãzut în e-mailul tãu...
- - Ce, ai
venit cu lecţia învãţatã, sã faci pe psihologul cu mine?
Ţi-ai pregãtit de acasã
replicile inteligente care ridicã şi morţii din pãmânt? Pãi sã ştii cã
nu e cazul, de fapt m-am rãzgândit dupã ce am trimis e-mailul, aşa cã...
te rog sã pleci. Nu mai este nevoie... pacientul şi-a revenit brusc.
M-am ridicat sã plec. S-a ridicat şi ea şi a venit spre mine.
-
- De ce ai venit?
-
Nu puteam rãspunde. Am coborât
scãrile în grabã, sã nu alerge dupã mine. De ce am mers? Sã mã dau mare
psiholog, sã-i arãt cum este sã fii o femeie împãcatã, ce nu are
problemele ei, sã-i arãt mila, sã o fac sã se simtã „sub tratament”?
De ce am mers?
-
A doua zi m-a sunat. Şi-a
cerut scuze. Mi-a spus cã a cumpãrat materialul pentru pãpuşã şi cã o sã
mã anunţe când pot sã vãd o parte din ce a lucrat.
-
***
- Alo, bunã dimineaţa, doamna doctor?
-
Era Otalia. Ea îmi zicea „doamna
doctor” de când am angajat-o. Abia ieşitã din concediul maternal, era
bucuroasã cã şi-a gãsit un nou loc de muncã.
S-a lãudat apoi la toate
prietenele ei cã lucreazã la o doctoriţã de copii. Nu ştia ea prea
multe, dar era o fatã bunã. Venise cu câţiva ani în urmã din Republica
Moldova, abia se întreţinea, şi cu un copil pe deasupra.
-
- Eu sunt, Otalia.
-
- Vroiam sã vã spun cã a
venit ziaristul acela care a sunat ieri pentru interviu.
-
- Aaa... hmm...
-
Uitasem. Nu-mi stãtea în
fire sã fiu nepunctualã, ba chiar mã enervam de fiecare datã când
stabileam o întâlnire şi cineva întârzia. Ziaristul era un tip grãsuţ,
la vreo treizeci şi ceva de ani, obraznic şi dornic de scandaluri. Îmi
displãcea ca persoanã, mai ales cã discuţiile cu el erau de cele mai
multe ori enervante. Tipul era recunoscut pentru idilele sale cu unele
vedete locale şi acest lucru îi crea premisa „oricum cu oricine şi mai
ales oricând”. Şicanele lui la adresa singurãtãţii mele de „femeie
scorţoasã de carierã” mã scoteau din sãrite.
-
- Bunã, la ora asta se vine
la serviciu?
- Eeeh... mã astepţi de mult?
-
Am rãspuns, el a tot scris,
a glumit în felul lui, eu am zâmbit în barbã, el a scris. Mai târziu, în
timp ce scriam un raport, am primit un sms. Era Gãbiţa. Bogdan,
ziaristul, se lãudase deja cu farmecul sãu masculin: Marieta, ce mai
faci? Sper cã nu-mi spui cã desearã nu vii la retro-party-ul organizat
de Luci. O sã fie tare
de tot, mai ales cã se adunã numai lume bunã.
-
PS: A fost Bogdan pe la tine?
|