Biografie
- George Rădulescu s-a născut în Bucureşti. Este absolvent al
Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr”. Are două licenţe: în Drept şi în
Teologie.
Redactor la cotidianele „Curierul Naţional” (1999-2004), „Economistul”
(2004-2006) şi „Adevărul” (2006-2012).
Jurnalist cunoscut pe plan naţional în special datorită dialogurilor
săptămânale „La masa Adevărului”, dar şi datorită cărţilor publicate –
„Un secol cu Neagu Djuvara” (2010) şi „În căutarea României pierdute”
(2011).
Aflat la Montréal din 2012, şi-a continuat activitatea publicistică,
atât în ţară, în cadrul cotidianului „Adevărul” şi al revistelor „Historia”
şi „Money Magazine”, cât şi în Canada, în cadrul publicaţiei „Pagini
Româneşti”. Tot aici a realizat emisiuni de televiziune cu
personalităţi din România (Ion Caramitru, Horaţiu Mălăele), dar şi un
nou format TV – „Raţia de carte” – menit să promoveze în cadrul
comunităţii ultimele apariţii editoriale în limba română.
-
Activitatea literară
-
- Autorul volumelor de eseuri şi dialoguri: „Mistică şi anatema” (Editura
Examene, Bucureşti, 1999), „În groapa ticăloşiei...” (Editura Examene,
Bucureşti, 2000), „Părintele de lângă noi” (Editura ASA, Bucureşti,
2004), „Un secol cu Neagu Djuvara” (Editura „Adevărul”, Bucureşti,
2010), „În căutarea României pierdute” (Editura „Adevărul”, Bucureşti,
2011).
- Colaborator al unor publicaţii din România şi din Canada, precum
revistele „Historia”, „Money Magazine” şi „Pagini Româneşti”.
-
- Emisiuni de radio şi televiziune în cadrul unor trusturi
cunoscute de presă precum „Adevărul” sau „Realitatea Media”.
-
- De la sfârşitul lui 2013 realizează emisiuni în cadrul postului
de televiziune canadian ICI TV.
-
Fotografii reprezentative
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|
George Rădulescu -
eseuri
-
Toamna la
Montréal
Frunze galbene, ruginii şi roşii, catedrale de piatră, parcuri
generoase şi ploi mărunte. Asta îţi oferă acum cel mai mare oraş
francofon din lume, după Paris.
Vara devine pe zi ce trece o amintire veselă pentru oamenii trecuţi
binişor de vârsta a doua, dar care se încăpăţânează să-şi bată joc de
răcoarea toamnei. Fac jogging, poartă shorturi, tricouri subţiri,
tenişi scofâlciţi şi-şi salută vecinii de cartier, din alergare, fără
nicio grimasă care să trădeze falsitate. Se simt bine, nu-şi pun
problema că ar putea rămâne fără bani de medicamente. Statul în care
au trăit (nu neapărat în care s-au născut) îi respectă. La fel şi cei
pe lângă care trec pe stradă, fără a-i cunoaşte neapărat - adolescenţi
în uniforme de „école secondaire", poliţişti sau funcţionari de bancă.
Toată lumea zâmbeşte şi e relaxată. Emană relaxare chiar şi „nebunii
din centru", îmbrăcaţi în costume de câteva mii de euro bucata, care
aleargă de la un birou la altul, printre zgârie-nori, cu câte o cafea
„la carton" de la „Tim Horton's".
Lucrurile se mişcă, viaţa nu stă pe loc aici. Nici măcar bătrânii de
la balcoanele cu muşcate, lăsaţi cam (de) mult pe mâna infirmierelor
de către propriii copii, n-au vreme să-şi facă gânduri negre.
Nimeni nu aşteaptă iarna cu încordare, nimeni nu se gândeşte că ar
putea fi ultima sau că e a naibii de lungă şi friguroasă. Probabil nu
se frământă din pricina asta nici negrii, arabii sau indienii veniţi
din ţările lor cu diverse afaceri, la studii sau, pur şi simplu,
pentru o viaţă mai bună. E loc pentru toţi în „oraşul subteran",
construit special pentru a mânia gerul şi pentru a le demonstra
politicienilor că n-ai cum să explici la infinit cum nu se poate face
un lucru.
Dar până la iarnă „se întâmplă lucruri" culturale printre rafalele de
ploaie şi vânt, spectacole de teatru, concerte şi expoziţii de arte
plastice. Studenţi în blugi, hanorace matlasate, cu glugă şi converşi
stau de vorbă, întinşi pe iarbă, despre toate astea. Nu-şi murdăresc
hainele, nu riscă să ia amendă. Ţi se pare ciudat, dacă vii din ţara
lui „nu se poate".
Îţi doreşti o toamnă veşnică, cu optimismul ei de „nu-mai-am-ce-pierde"
şi cu nostalgii chircite sub greutatea întrebării „ce va urma?". Mi-aş
dori să pot trăi şi-n Herăstrău o astfel de toamnă, sub frunzele
căreia să putrezească tot ce nu mai vreţi să vi se-ntâmple şi vi se-ntâmplă
astăzi.
Privind înapoi, spre România (2012)
Dintr-o Românie îngheţată la suprafaţă şi clocotind în interior, orice
ieşire, cât de scurtă, nu poate fi altfel decât revigorantă. Ca o
cafea tare, băută dimineaţa devreme, înaintea unei zile lungi şi
obositoare. „Ziua lungă" a anului 2012 a început brusc, cel puţin
pentru unii dintre noi, fără „menajamentele" fireşti ale perioadei de
după sărbători. „Cafeaua tare" se cerea sorbită repede pentru a
desluşi cumva cursul logic al evenimentelor şi consecinţele lor asupra
vieţii de zi cu zi.
Sfârşitul de ianuarie m-a găsit, aşadar, la Barcelona, acolo unde am
încercat să privesc înapoi spre neajunsurile şi tulburările de acasă.
Indiscutabil, din vestul Europei, lucrurile se văd mai limpede. Toată
lumea pare să fi înţeles că viaţa bună a ultimelor trei decenii a
încetat, dar între a înţelege şi a accepta situaţia e cale lungă.
Oricum, nori negri se ridică la orizont, fără a ne lăsa timp să
chibzuim la eventualele pagube produse de apropiata furtună.
Spaniolii (incluzându-i aici şi pe temperamentalii catalani) tocmai
ieşeau pe străzi pentru a protesta faţă de austeritatea bugetară. Şi
la ei „se taie", şi la ei se trăieşte prost. Cel mai bine o ştiu
românii noştri de acolo, cei pe care ne grăbim să-i aruncăm în „oala
căpşunarilor". Au probleme cu locurile de muncă, uşor de găsit cândva,
şi cu prejudecăţile oamenilor care „au auzit la televizor" că românii
sunt infractori. Nimic nou, veţi spune. Ei bine, nu-i aşa: „căpşunarii"
nu mai au de unde trimite bani în ţară, lucru pe care-l simţim şi noi,
în economia românească („Care economie?", vor întreba unii, pe bună
dreptate).
Prin urmare, Spania stă şi ea pe un butoi cu pulbere, asemenea multor
state din Europa zilelor noastre. Diferenţa este că unii mai şi
fumează pe acest butoi. Senzaţia de amurg istoric care bântuie
continentul ar trebui să le dea fiori şi politicienilor români,
indiferent că sunt la Putere sau în Opoziţie. Numai că ei par a nu
avea nicio treabă cu ce se întâmplă în jur. Sunt la fel de ahtiaţi în
a-şi satisface micile interese, la fel de mărunţi în politica mare de
la Bruxelles. Recentele mişcări de stradă nu i-au determinat nicidecum
să găsească răspunsuri la cum ar trebui să arate România după criză,
ci să se întrebe cum să ascundă adevăratul chip al ţării până după
alegeri.
De departe, România se vede ca o bucată de pâine scăpată pe jos şi
năpădită de furnici. Ridicându-ţi ochii, vezi în depărtare, apropiindu-se,
vârtejul de praf care va zburătăci furnicile şi care va duce, cine
ştie unde, bucata de pâine. E clar, Europa nu mai are un de Gaulle, un
Adenauer sau un Spinelli. Vremea seniorilor a trecut, iar marile
puteri economice şi militare trebuie să se reinventeze. Cine (şi dacă)
va ridica de jos „bucata de pâine" numită România este foarte greu de
anticipat. Sigur este doar faptul că „furnicile" nu se vor da jos de
bunăvoie de pe ea.
|
-
-
Sur l’essai
L’essayiste tonitrue, vocifère, il enchante, il corrode, il fulmine, il
éructe… L'acide de ses mots précis dissout les sottises de ses
contemporains… il dynamite les conventions sociales et désagrège les
certitudes. L’essayiste n’est plus « homme de bonne compagnie »; penser
contre soi-même c’est penser contre les autres, dit Sartre.
Au cours de ses terrifiants élans vers l'espace improbable, bondissant
dans le vide, sans filet, l’essayiste n'a pas peur de se tromper, de se
casser la figure ou de se contredire; il va, il fonce, tenant sa plume
acérée comme don Quichotte sa lance, sans craindre que ses objectifs ne
soient que des moulins à paroles comme ceux de l'Espagnol n'étaient que
des moulins à vent.
Il peine, il souffre abominablement, mais sans souffrance sa vie serait
sans saveur, c'est de son sang, de ses tripes, de ses nerfs torturés
qu'il crée une œuvre rare, atypique, originale, efficace, parfois si
douloureuse et tragique pour le lecteur curieux qui s'y aventure, qu'il
doit se cramponner pour en poursuivre la lecture.
Les mots de Jean Starobinski sont édificateurs sur cet aspect : «
L’essai ne doit jamais cesser d’être attentif à la réponse précise que
les œuvres ou les événements interrogés renvoient à nos questions. Il ne
doit rompre à aucun moment son allégeance envers la clarté et la beauté
du langage ». Comme il servirait une véritable patrie…
Extrait du travail « Est-ce que l’essai est une véritable patrie? » de
George Rădulescu
|